Trust E-zine
               De Trust 
                E-zine heeft tot doel om ondernemers in het hotellerie, beleggers 
                in hotelvastgoed en financiële instellingen te informeren 
                over de activiteiten van Trust Hotels en Trust Consultancy. De 
                Trust E-zine is een publicatie van Trust Hospitality B.V. en verschijnt 
                twee keer per jaar. Trust Hospitality respecteert het Internet 
                en de gebruikers hiervan. Indien u in de toekomst niet meer op 
                de hoogte gehouden wenst te worden van onze activiteiten, stuurt 
                u een blanco email naar remove@trust-hospitality.nl
              
               
              Positieve 
                reacties op artikel Missets Horeca
              Ondanks het 
                verschijnen ervan in de vakantieperiode (vrijdag 28 juni), heeft 
                de publicatie over de activiteiten van Trust Hospitality veel 
                losgemaakt. Begin april was het jonge bedrijf benaderd door een 
                redacteur van het grootste horecavakblad van Nederland, die vond 
                dat de onorthodoxe aanpak een zekere nieuwswaarde had. "Aandacht 
                in de pers is voor elk bedrijf natuurlijk welkom. De wereld bleek 
                erg klein toen veel relaties en zelfs contacten uit het buitenland 
                ons feliciteerden met de aandacht die Misset aan ons bedrijf schonk", 
                aldus managing director Bas Tolmeijer, "Bovendien heeft het 
                stuk een interessant commercieel staartje gekregen in de vorm 
                van twee nieuwe opdrachten voor een haalbaarheidsstudie/conceptontwikkeling 
                en een gesprek over de mogelijke overname van een hotelexploitatie!". 
                Wel vond Bas het jammer dat de inzet van de medewerkers en hun 
                bijdrage in het succes was onderbelicht. 
              Het artikel 
                is te lezen via www.trust-hospitality.nl/artikel
              terug 
                 
              Reorganisatie 
                hotel Antwerpen succesvol
              De ingrijpende 
                maatregelen die werden geïntroduceerd na het tekenen van 
                de managementovereenkomst in januari hebben hun vruchten afgeworpen. 
                De exploitatie was in zwaar weer gekomen door 4 opeenvolgende 
                wissels van eigenaren, waardoor het onmogelijk was gebleken een 
                constructief beleid te voeren. "Naast aandacht voor de personele 
                opbouw, training en introductie van werkroutines en financiële 
                tools, hebben we met de commerciële afdeling vooral geïnvesteerd 
                in actieve sales & marketing. We moesten weer het vertrouwen 
                winnen van de zakelijke markt", zo vertelt Francesco Monaco, 
                commercial director.
              Een uitgelezen 
                marketing offensief werd gevoerd, waarbij de combinatie tussen 
                mailing, persoonlijke contacten en het internet het speerpunt 
                was. Het speciaal voor het Eurotel ontwikkelde online-loyaliteitsprogramma, 
                waarmee de boekers van bedrijven o.a. een trip naar New York kunnen 
                winnen, bleek een sterke zet. Op 3 oktober vindt het corporate 
                feest plaats en wordt de winnaar bekend gemaakt.
              Een kleine 
                8 maanden management van Eurotel Antwerpen door Trust Hotels heeft 
                geresulteerd in een omzetstijging van 57%, een forse verbetering 
                van de cashflow en een sterkere markt-positie. Trust Hotels is 
                trots dat de werknemers dit prachtige resultaat hebben bereikt 
                ondanks de moeilijke omstandigheden. 
              terug 
                
               
              Resort 
                De Parel van Heemskerk uniek concept
              Al enkele 
                jaren was er door verschillende partijen aan gewerkt, echter zonder 
                concreet resultaat. Binnen plan Assumburg, een recreatie-en natuurgebied 
                van 54 hectare in ontwikkeling, moest een hotel verrijzen. Hoewel 
                altijd wel geïnteresseerd, waren de indertijd benaderde hotelketens 
                en beleggers niet volkomen overtuigd van de haalbaarheid, waardoor 
                uiteindelijk werd afgezien van deelname.
              Medio april 
                2002 kreeg Trust Consultancy de opdracht een concept te ontwikkelen 
                dat enerzijds moest passen binnen het bestemmingsplan en anderzijds 
                financieel interessant zou zijn voor zowel de projectontwikkelaar, 
                de belegger als de hotelexploitant. In samenwerking met Ing. Th. 
                Spies van SBS Architectuur is een in Nederland unieke combinatie 
                uitgewerkt, waarbij de faciliteiten van een 4-sterren hotel zich 
                onder hetzelfde dak bevinden als 48 exclusive service c.q. longstay 
                appartementen, 12 uiterst luxe penthouses met permanente bewoning 
                en een prachtig leisure center. Door de architectonische opbouw 
                is het zonder problemen mogelijk dat de diverse onderdelen centraal 
                worden aangestuurd door slechts enkele medewerkers. De omvang 
                van het project is 13.500 m2, met een totale investering van Euro 
                25 miljoen. 
              Voor de belegger 
                betekent de verkoop van de appartementen en penthouses een forse 
                verlaging van de stichtingskosten van het hotel. De servicekosten 
                die de eigenaren van de units betalen, komen (deels) ten goede 
                aan de hotelexploitatie. De hotelondernemer is daardoor in staat 
                een uitstekend resultaat te genereren. Het leisure & ontspanningscentrum 
                wordt voorzien van zwembad, saunas, wisselbaden, relaxruimten 
                en fitness. De opzet is dat het geheel aan een externe uitbater 
                wordt verhuurd. 
              De grootste 
                kracht van het project, dat als werktitel "Resort De Parel 
                van Heemskerk" heeft, is dat elk onderdeel multiaanwendbaar 
                is. De appartementen kunnen worden verhuurd, verkocht, als hotelkamer 
                dienst doen en gebruikt worden als conferentieruimte. Trust Consultancy 
                heeft met de ontwikkeling van een haalbaar concept de exclusiviteit 
                verworven om "De Parel" met geïnteresseerde investeerders 
                en hotelexploitanten te onderhandelen. Contactpersoon: Bas Tolmeijer, 
                telefoon: 06-533 19 010.
              terug 
                
              Gastvrijheidsindustrie 
                ontmoet de zorgsector
              Op 30 mei 
                organiseerde de Reinoud Adviesgroep, gespecialiseerd in de commerciële 
                zorgsector, een studiedag voor managers uit de zorg. De snel groeiende 
                vergrijzing, de krappe budgetten en de moeilijkheid om gekwalificeerd 
                en gemotiveerd personeel te werven vormen een enorme uitdaging 
                voor de directies van zorginstellingen. 
              Trust Consultancy 
                was gevraagd een lezing te geven over de link tussen zorg en gastvrijheid. 
                Aan de hand van een casus toonde Bas Tolmeijer aan dat de commerciële 
                dienstverlening een succesvolle intrede kan maken in de zorgsector, 
                mits goed wordt gekeken naar de wederzijdse behoeften van exploitant 
                en gasten/patiënten. Het ontwikkelde concept van Resort De 
                Parel van Heemskerk werd als voorbeeld genomen vanwege de doordachtte 
                flexibiliteit en werd genoemd als de eerste commerciële horeca/zorgcombinatie 
                zonder stigma. Volgens Tolmeijer is de samenvoeging de toekomst 
                en staat deze combinatie nog in de kinderschoenen.
              terug 
                 
               
              Managementscan 
                valt goed in de smaak bij "probleemhotels"
              Ondernemers 
                reageren nog steeds op de Trust Analyser & Performance Pusher 
                (TAPP®). 
              Dit voorjaar 
                introduceerde Trust Consultancy een methode waarmee de complete 
                hotelexploitatie in kaart wordt gebracht. Door de gegevens te 
                vergelijken met een uitgebreide benchmark van vergelijkbare hotels, 
                ervaringscijfers en de markt, kan exact worden aangegeven op welke 
                onderdelen de resultaten verbeterd kunnen worden en wat de extra 
                winst zou kunnen bedragen. De focus wordt gericht op het omzetpotentieel 
                (sales & marketing en revenue management) en efficiency optimalisatie 
                per afdeling. 
              In nauwe samenspraak 
                met de hotelier kan vervolgens een strategisch plan worden opgesteld 
                dat, afhankelijk van de behoefte en aanwezige kennis, in de uitvoering 
                door Trust Consultancy kan worden begeleid. Via www.trust-hospitality.nl/tapp 
                kunt u meer te weten komen over de werkwijze en kunt u een vrijblijvend 
                intake gesprek aanvragen.
              terug 
                 
              Hotels 
                gezocht voor overname 
              Door het groeiende 
                "ketengeweld", de stagnerende economie en veranderende 
                markten blijkt het voor onafhankelijke hoteliers steeds moeilijker 
                om jaarlijks stijgende cijfers te produceren of bestaande resultaten 
                te handhaven. Herinvesteringen worden nog even uitgesteld, de 
                ingestelde kostenreducties blijken niet het gewenste resultaat 
                te brengen, het ondernemersinkomen staat onder druk en de datum 
                van (pensioengerechtigde) uittreding staat op de tocht.
               
              Trust Hotels 
                komt graag in contact met ondernemers die eigenaar zijn van een 
                hotel (exploitatie, onroerendgoed of managementovereenkomst) om 
                eens van gedachten te wisselen over de toekomst. Wij zijn geïntereseerd 
                in alle hotels met een minimum omzetniveau vanaf Euro 2 miljoen 
                en of groter dan 50 kamers. Vanzelfsprekend is uiterste discretie 
                gegarandeerd. Contactpersoon: Bas Tolmeijer, managing director. 
                GSM: 06-533 19 010.
              terug 
                 
              Belgische 
                Ardennen goed voor conferenties
              Tijdens twee 
                recent uitgevoerde onderzoeken naar de haalbaarheid van nieuwe 
                hotelprojecten in de Belgische Ardennen, is gebleken dat er veel 
                vraag is naar zaalaccommodatie in het 4-sterren segment of hoger. 
                "Hoewel het gebied honderden hotels en pensions telt, is 
                het aantal kwalitatief hoogstaande conferentiehotels gering, terwijl 
                de vraag naar rustig gelegen complexen stijgt. Bekende ketens 
                delen dezelfde mening, getuige het aantal hotels dat ze er exploiteren 
                of waarvoor vergevorderde plannen bestaan", vertelt Francesco 
                Monaco, verantwoordelijk voor de marktonderzoeken. "Aan de 
                vraagkant gaat het met name om meerdaagse bijeenkomsten van 15 
                tot 25 personen die een vergadering willen combineren met golf, 
                paardrijden of survivalachtige onderdelen. Resultaten van door 
                ons uitgevoerde enquêtes waren zodanig dat we in één 
                geval het concept hebben moeten aanpassen!".
              Nadere informatie 
                over de uitgevoerde studies en de (nog steeds) lopende projecten 
                in de Belgische Ardennen kan worden ingewonnen bij Francesco Monaco.
              terug 
                 
              
Hotelarchitectuur: 
                niet alleen tekenen
              Het werkmethode 
                van Trust Consultancy bij het onderzoeken van de haalbaarheid 
                van een nieuw hotelproject, onderscheidt zich van de vaak traditioneel 
                werkende bureaus doordat reeds in de brainstormfase gebruik 
                wordt gemaakt van de expertise van een architect. Dat een architect 
                uitsluitend tekent op aanwijzing van de projectontwikkelaar is 
                een achterhaald principe. 
              Trust Consultancy 
                heeft een vaste werkrelatie met SBS Architectuur te Valburg. Ing. 
                Th. Spies, directeur van het bureau, is in de vaderlandse hotellerie 
                een bekende verschijning. Vele tientallen hotels heeft hij ontworpen 
                en ingericht, waaronder De Heerlickheid van Ermelo, Holiday Inn 
                IJmuiden Seaport Beach en diverse Bilderberg hotels. Een vaak 
                gehoord probleem is de overschrijding van bouwbudgetten en het 
                onhaalbaar blijken van nieuw- of verbouw. Volgens Spies ligt het 
                probleem op de eerste plaats vaak aan het feit dat de betrokken 
                architect geen ervaring heeft met het bouwen van hotels. Om dat 
                goed te kunnen doen moet je als architect weten wat het gevolg 
                is van een verkeerde routing, het weglaten van kantoorruimten 
                voor de medewerkers of het niet begrijpen van de leveringsroutines 
                van een hotelkeuken. Daarnaast is scherpe calculatie uiterst belangrijk. 
                "Als ik in overleg met de projectontwikkelaar of, zoals met 
                Trust Consultancy vaak het geval is, met adviesbureaus een 
                concept ontwikkel, zorgen we eerst dat duidelijk is hoe hoog de 
                maximale stichtingskosten mogen zijn om een haalbare exploitatie 
                te draaien. Dat bedrag is vervolgens taakstellend". 
              Theo Spies 
                vertelt graag meer over zijn werkwijze en de samenwerking met 
                Trust Consultancy. U kunt hem bellen via: 0488-481016. 
              terug 
                 
              Blij 
                met negatief advies
              Dat slecht 
                nieuws tot tevreden klanten kan leiden, ondervonden we na de presentatie 
                van onze bevindingen inzake een haalbaarheidsonderzoek. De opdrachtgever 
                was voornemens een antieke boerenhoeve om te bouwen tot een exclusief 
                hotel-conferentieoord. De plannen waren al gemaakt en de aspirant 
                hotelier was voornemens een groot deel van zijn eigen vermogen 
                te beleggen in de onderneming. Het marktonderzoek dat wij uitvoerden 
                toonde echter aan dat het vrijwel uitgesloten was dat de vestiging 
                ooit rendabel zou worden, laat staan dat de ondernemer zijn droom 
                om op 55 jarige leeftijd te stoppen met werken ooit had kunnen 
                waarmaken.
              Inmiddels 
                heeft de tevreden opdrachtgever in samenwerking met Trust Consultancy 
                op een andere locatie een nieuw concept ontwikkeld met reële 
                winstkansen en een beperkt risico. Als u een second opinion wenst 
                of een gedegen onderbouwde analyse, neemt u contact op met Bas 
                Tolmeijer via 06-533 19 010. 
              terug 
                 
              Marketing 
                vaak onderbelicht in particuliere hotels
              Tijdens de 
                uitvoering van de "Trust Hotel Analyser & Performance 
                Pusher® bij een aantal particuliere hotels, is naar voren 
                gekomen dat een aantal ondernemers meer aandacht heeft voor de 
                dagelijkse operatie dan voor het commerciële en financiële 
                aspect.
              Het beschikbare 
                marketingbudget is vaak minder dan 1% van de omzet, hetgeen tot 
                uiting komt bij de kwaliteit van het brochuremateriaal en de website 
                (veelal zelf in elkaar gezet of door een hobbyist uitgevoerd). 
                Het restant van het budget wordt uitgegeven aan advertenties in 
                dagbladen en een enkele keer aan een mailing. Uit de scan werd 
                opvallend vaak de conclusie getrokken dat indien de investering 
                in actieve marketing zou worden opgerekt, het resultaat aanzienlijk 
                zou verbeteren. 
              Het meten 
                van resultaten van een actie maakt de effectiviteit ervan inzichtelijk. 
                Door gedurende een aantal weken de respons op een advertentie-reeks 
                te vergelijken met de investering toonde eenvoudig aan dat de 
                kosten praktisch niet op woog tegen de baten. Vaak is het zelfs 
                niet nodig om méér uit te geven, maar genereert 
                een creatieve invulling (probeer eens iets anders; durf op te 
                vallen!) een veel beter resultaat.
              De hoteliers 
                die beschikken over een salesafdeling weten vaak niet waar de 
                medewerkers mee bezig zijn (geen overleg of rapportage structuur) 
                en meten ook niet de effectiviteit van de functionarissen. Het 
                argument van één van de hotelmanagers is wellicht 
                een teken aan de wand: "ik heb er simpelweg te weinig verstand 
                van". Daarnaast is het werken op het scherpst van de snede 
                er de oorzaak van dat veel salesmedewerkers worden ingezet in 
                operationele afdelingen. Flexibiliteit is in de hotellerie een 
                gemene deler, echter, deze invulling kan een aanzienlijk prijskaartje 
                hebben. Datzelfde geldt voor het besparen op commerciële 
                educatie van de medewerkers. Hoe komt het dat bijvoorbeeld makelaars 
                bijna constant worden bijgespijkerd, terwijl commerciële 
                medewerkers van hotels zelden een training of cursus volgen?
              Voor de Trust 
                Hotel Analyser & Performance Pusher® hanteert Trust Consultancy 
                een kosteloos intake gesprek. Als u meer wilt weten belt u Francesco 
                Monaco via 06-53708976 of stuur u een e-mail naar: francesco.monaco@trust-hospitality.nl 
                
              terug